Saturday, May 15, 2010

Sederhana...

Posted by Farhana Hizamie at 9:13 AM
Berbicara tentang maksud sederhana, bnyk maksud yg boleh dirungkaikn. Dari cara hidup hinggalah kpd hati dan perasaan. Islam itu sendiri menggalakkan umatnya untuk hidup secara sederhana.

Dari konteks pemakanan, kita digalakkn utk mengambil dlm kuantiti yg sederhana. Sbg contoh, gula. Andai terlebih gula dlm bdn, akan mndpt penyakit kencing manis dan diabetes. Klu kurang gula pula, kandungan glukosa dlm bdn juga turut berkurangan. Ini akan menyebabkan bdn men jadi letih dan tidak bermaya.

Begitu juga dlm mencintai dan menyayangi seseorang. Jgn terlalu lbeh & jgn terlalu kurang. Andai terlebih kasih syg, manusia itu akan terjadi terlalu manja dan spoiled brat. Kurang kasih syg jgak akn meyebabkan manusia itu menjadi kurang ajar. mereka akan melakukan apa shja utk tarik perhatian dr org sekeliling. Tidak salah utk menyayangi & mencintai seseorg tp biarlah secara sederhana. Ini jgak utk kebaikan kita sndri. Andainya kita dipisahkn, kesedihan yang dirasai tidak terlalu perit. Semua yg berada di muka bumi ini hanyalah pinjaman dr Allah swt. Bila2 masa saja Dia boleh ambil hak Dia dr kita. Dan, kita sbgi manusia biasa hendaklah redha dlm menjalini kehidupan di muka bumi ini.

Dari-Nya kita datang, kepada-Nya kita pulang...

Sekadar ingatan utk diri sendiri yg kdg2 alpa dan leka dgn keasyikan duniawi...

0 comments:

Post a Comment

 

Never Ending Wonderful Story Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting