Monday, May 20, 2013

The Great Gatsby

Posted by Farhana Hizamie at 9:05 AM
Jay Gatsby's parties are legendary. Night and day, the rich and beautiful descend upon his mansion to drink and to dance. For Nick Carraway, newly arrived on Long Island, the handsome, wealthy Gatsby seems to lead the perfect life. But beneath that shimmering facade Gatsby harbours an obsessive desire for the only thing he truly wants, but can never have.
The Great Gatsby is F. Scott Fitzgerald's masterpiece; a tragic love story played out in a world of dangerous illusion amidst the famous decadence of the roaring twenties.

Salah satu hobi aku, menonton wayang. As a film lover, summer is the best time to watch box office movie. All the great movie already line up, just waiting to be watch. hehehe  (fast & furious!!!)


For me, I'm not watching for fun only. Aku akan mencari isi tersurat & tersirat dalam setiap filem yang aku tonton. Sorry to say, utk filem tempatan hanya ada beberapa filen sahaja yang boleh diambil isinya untuk dijadikan pengajaran. 

The Great Gatsby - menceritakan seorang lelaki muda yang kaya dimana pada setiap malam hujung minggu, beliau akan mengadakan parti yang mewah dan penuh gilang gemilang untuk penduduk America yang hipokrit. Golongan atasan; bangsawan, teknokrat, artisan, bintang filem, usahawan.. semuanya akan berkumpul dirumah Gatsby untuk berparti. Bagi Gatsby, parti tersebut tidak membawa sebarang maksud melainkan untuk menarik perhatian Daisy Buchanan yang tinggal diseberang teluk.

Filem ini berlatar belakangkan tahun 1922, dimana Wall Street tengah meningkat naik dan penjualan bon sedang rancak dijalankan. Tetapi pada tahun 1973, Wall Street telah mengalami kerugian yang besar sebanyak $245 juta. (nak tahu lebih lanjut, cari sendiri sbb saya pun masih membuat penyelidikan keatas Wall Street.)

Selain itu, cerita ini jugak menggambarkan kehidupan golongan sosialit pada era tersebut. Perbezaan golongan atasan dan golongan pertengahan. Amerika memang terkenal dengan ekonomi kapitalis dimana tiada sebarang campur tangan dari kerajaan pusat. Oleh disebabkan tiada kawalan dari kerajaan pusat, setiap kerajaan negeri berhak menetapkan cukai masing2. Seandainya anda pergi melancong ke Texas, jangan terkejut sekiranya cukai di sana lebih rendah dari cukai di Washington DC atau New York. Sebab itu dunia menggelarkan ekonomi di Amerika Syarikat seperti bentuk jam pasir. Jurang antara dan miskin sangat luas. Yang kaya semakin kaya, manakala yang miskin semakin miskin. Berbeza dengan ekonomi Malaysia yang mengamalkan ekonomi campuran. Hal ini bermakna kerajaan pusat masih berkuasa untuk mengawal cukai dan pendapatan negara. Kerajaan Malaysia jugak tidak pernah menyekat perkembangan ekonomi rakyatnya. Jika diperhatikan ketika kegawatan ekonomi pada tahun 2008, ekonomi Malaysia tidak teruk terjejas kerana Malysia masih mengamalkan sistem Ekonomi Islam. Ketika negara2 barat mengalami masalah hutang kredit yang tinggi, Malaysia masih mampu berdiri dengan sendiri.

Jay Gatsby, sesorang lelaki yang budiman. Cinta beliau hanya untuk Daisy Buchanan. Kalau dilihat dari keseluruhan cerita, ia berkisah tentang tentang kesetian seorang lelaki terhadap seorang wanita yang dicintainya sehingga sanggup untuk melakukan apa sahaja. Melihat Leonardo membawa watak lelaki budiman sebagai Jay Gatsby, mengingatkan ku watak Jack dalam filem Titanic. He's sooooo gentlemen. 

Konklusinya, filem ini lebih sesuai untuk dijadikan rujukan seni. Dari segi pemilihan pakaian, props, dan latar belakang cerita amat bersesuian dengan tahun yang diceritakan. Cerita ini mungkin agak bosan bagi yang kurang meminati genre 'love story'. Lagipun cerita ini diadaptasi dari novel klasik yang penuh dengan literasi yang puitis.
 

0 comments:

Post a Comment

 

Never Ending Wonderful Story Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting